Gebitsreiniging

Mondhygiëne

Als men spreekt over mondhygiëne of gebitsreiniging wordt hiermee bedoeld de dagelijkse verzorging van de mond en het gebit om deze gezond te houden. Op deze manier voorkomt u cariës en tandvleesontstekingen, maar dat niet alleen want met een goede mondhygiëne minimaliseert u ook de kans op focale infecties.

Met het reinigen van de tanden bedoelt men in de regel het verwijderen van voedselresten, tandplak en allerhande vlekken (wijn, koffie en nicotine).

De meeste problemen in de mond en het gebit ontstaan door de aanwezigheid (langer dan 24 uur) van tandplak. Dit is ook de reden dat mondhygiënisten en tandartsen u adviseren om tandplak te verwijderen. Dit doet u door minimaal twee maal per dag uw tanden goed te reinigen, bij voorkeur met een elektronische tandenborstel. En uiteraard niet te vergeten om ook even na het poetsen te flossen of te rageren.

Stel uw mondhygiëne is slecht, dan kan het zijn dat u een ontsteking ontwikkelt in uw mond. Deze zal zich dan in en op de rand van het tandvlees bevinden en worden veroorzaakt door bacteriën in het tandplak. Tandplak kenmerkt zich door een zachte en plakkerige aanslag. Deze is opgebouwd uit speekseleiwitten en bacteriën. Dit laagje is nauwelijks met het oog zichtbaar. Wordt dit tandplak niet verwijderd dan zal het tandplak verkalken tot tandsteen dat stevig vastzit aan de tanden en kiezen. Hierop wordt weer een nieuw laagje plak gevormd en dit blijft maar doorgaan.

Preventie

Ontstoken tandvlees is niet altijd duidelijk zichtbaar. Enkele kenmerken die kunnen optreden zijn: rood, slap en gezwollen tandvlees en/of bloedend tandvlees bij het poetsen. Ook een vieze smaak of een slechte adem kunnen duiden op ontstoken tandvlees. Ontstoken tandvlees geeft zelden pijnklachten. Gaat men eenmaal rageren, tanden stoken of flossen dan merkt men al snel een vieze en penetrante lucht die vrijkomt ook zal uw tandvlees dan gaan bloeden. Na enkele dagen goed flossen en/of rageren zal dit overgaan en zal het tandvlees zich herstellen.

Klik hier om terug te gaan naar de behandelingen van Tandartsenpraktijk Oranjebuurt.

AFSPRAAK MAKEN