Mondhygiëne.

Als men spreekt over mondhygiëne of gebitsreiniging wordt hiermee bedoeld: de dagelijkse verzorging van de mond en het gebit om deze gezond te houden. Op deze manier voorkomt u cariës en tandvleesontstekingen, maar dat niet alleen. Met een goede mondhygiëne minimaliseert u ook de kans op focale infecties en doet u uw best om zodoende uw gebit gezond te houden, uw hele leven lang.

Met het reinigen van de tanden bedoelt men in de regel het verwijderen van voedselresten, tandplak en allerhande vlekken (wijn, koffie en nicotine) van uw gebit.

De meeste problemen in de mond en het gebit ontstaan door de aanwezigheid (langer dan 24 uur) van tandplak. Dit is ook de reden dat mondhygiënisten en tandartsen u adviseren om tandplak te verwijderen. Dit doet u door minimaal twee maal per dag uw tanden goed te reinigen, bij voorkeur met een elektronische tandenborstel. En uiteraard niet te vergeten om ook even, na het poetsen, te flossen of te rageren. Uitermate belangrijk. Elke keer weer... Daarmee maakt u het verschil voor uzelf.

De mondhygiënist.

Wij adviseren al onze patienten om minimaal 1x, maar het liefst 2x per jaar een bezoek te brengen aan de mondhygiënist of preventieassistent. Dit kan bij ons, maar ook elders. Wat u het prettigste vindt.

De mondhygiënist helpt u tandplak/tandsteen te verwijderen op die plaatsen waar u niet bij kan. Zij helpt u graag met adviezen en tips om u zodoende nog beter uw gebit te laten reinigen. Zodat u langer geniet van uw gebit zonder problemen. Dat streven we na, samen met u.

Financieel

Soms vinden mensen het te duur. Wat begrijpelijk is, maar deze visie hangt ook erg samen met uw  portemonnee, uw referentiekader en veel andere invloeden. Dat het belangrijk is, dat is zeker. En uiteindelijk zijn we er zeker van dat een bezoek aan de mondhygiënist zich terugverdient.

Uw gebit en mond zijn gezonder en daardoor is uw lichaam ook gezonder en voelt u zich beter. Wat we ook niet mogen vergeten is het heerlijke gevoel dat u in uw mond ervaart als u uit de behandelstoel van de mondhygienist komt. De frisse adem die u ervaart, uw tanden glad en schoon en eventueel het tandsteen wat is verwijderd. Een uniek gevoel dat mensen graag willen ervaren en alleen daarom al de mondhygiënist bezoeken, puur voor dat gevoel.

Vraag ook zeker even na bij uw verzekering of uw bezoek aan de mondhygienist wordt gedekt. Zorgverzekeraars zien ook het belang in van een goede mondhygiene en een preventieve werking die de mondhygienist bewerktstelligt. Ook kunnen wij via Pien kijken wat er onder uw eventuele afgesloten aanvullende tandheelkundige verzekering valt.

Stel uw mondhygiëne is slecht, dan kan het zijn dat u een ontsteking ontwikkelt in uw mond. Deze zal zich dan in en op de rand van het tandvlees bevinden en worden veroorzaakt door bacteriën in het tandplak. Tandplak kenmerkt zich door een zachte en plakkerige aanslag. Deze is opgebouwd uit speekseleiwitten en bacteriën. Dit laagje is nauwelijks met het oog zichtbaar. Wordt dit tandplak niet verwijderd dan zal het tandplak verkalken tot tandsteen dat stevig vastzit aan de tanden en kiezen. Hierop wordt weer een nieuw laagje plak gevormd en dit blijft maar doorgaan.

Dit proces kan op de duur gaan leiden tot mondziektes zoals gaatjes, terugtrekkend tandvlees en zelfs parodontitis.

En juist deze laatste is actueel in opspraak omdat deze sluimerende mondziekte 'lijkt' te staan aan de basis van veel andere ziekte zoals, alzheimer, hart- en vaatziekten, reumatoïde artritis en ouderdomdiabetes.

Preventie

Ontstoken tandvlees is niet altijd duidelijk zichtbaar. Enkele kenmerken die kunnen optreden zijn: rood, slap en gezwollen tandvlees en/of bloedend tandvlees bij het poetsen. Ook een vieze smaak of een slechte adem kunnen duiden op ontstoken tandvlees. Ontstoken tandvlees geeft zelden pijnklachten en daarom lopen mensen er vaak mee door want ze hebben geen flauw idee.

Gaat men eenmaal rageren, tanden stoken of flossen dan merkt men al snel een vieze en penetrante lucht die vrijkomt ook zal uw tandvlees dan gaan bloeden. Na enkele dagen goed flossen en/of rageren zal dit overgaan en zal het tandvlees zich herstellen.

Terug naar de behandelingen.

AFSPRAAK MAKEN